„VoceaPacientului este un site orientat către acţiune, către îmbunătăţirea sistemului medical”


Interviu cu dr. Rares Ignat, initiatorul proiectului VoceaPacientului.ro

Vocea Pacientului

- VoceaPacientului.ro pare un nume potrivit pentru un instrument de comunicare online pacient-medic. Ce va face insa sa credeti ca mai era nevoie de un nou astfel de portal? Mai sunt si altele, chiar forumurile sunt pline de opinii despre medici sau clinici medicale.

- Imi pare bine ca apreciati numele ales pentru site , dar sper ca in timp lumea sa aprecieze in special beneficiile medicale pe care le poate aduce VoceaPacientului. Aveti dreptate, pe internet gasesti o multime de discutii si opinii legate de sistemul medical de la noi din tara insa aceste opinii in foarte multe dintre cazuri nu sunt exprimate intr-un limbaj corespunzator si nu urmaresc altceva decat o eventuala exprimare publica a unei frustrari. Tocmai de aici a pornit ideea platformei VoceaPacientului.ro. Am identificat aceasta nevoie de a reglementa intr-un anumit fel o informatie care de multe ori poate sa duca mai mult la confuzii decat la imbunatatiri in sistemul medical. Din nefericire multe forumuri sau medii de exprimare a nemultumirilor nu au bine stabilit un cadru civilizat de expresie, nu-l avertizeaza pe medic atunci cand a aparut o postare negativa la adresa serviciilor sale si nu sunt deloc orientate catre o actiune care sa duca la  imbunatatirea statusquo-ului. Acest fenomen este azi deosebit de frecvent in mediul online.

- Ati putea eventual sa ne dati cateva exemple in acest sens?

- Exemple sunt multe, insa o sa ma opresc doar la unul care din pacate este legat chiar de o asociatie a pacientilor ce beneficiaza azi de suficienta acoperire in massmedia. In momentul discutiei noastre pe site-ul acestei asociatii figureaza un banner publicitar la site-ul reclamatiionline.ro in care exista o sectiune pentru sanatate. Daca este sa citez cateva titluri din aceasta sectiune consider ca o sa-mi dati dreptate ca limbajul folosit nu este unul corespunzator. De pilda: ”Nesimtirea fara margini a asistentei de pe salvare” „Doctorii de familie isi bat joc de bebelusii nostri” „Feriti-va de stomatolog V....... S......... Ploiesti” „Incompetenta..”

 Dar limbajul necorespunzator nu este singura problema a acestui mediu de comunicare. La sectiunea sanatate sunt abordate aspecte ce nu tin in mod direct de calitatea actului medical. De exemplu „Furt de energie electrica..” „...nu s-au eliberat bonuri/facturi fiscale pentru tratament”. VoceaPacientului are stabilit, in termenii si conditiile de exprimare a opiniei, ca insusirea de foloase necuvenite nu constituie un aspect care poate sa fie comentat in cadrul site-ului nostru. Credem ca opinia pacientului este esentiala pentru a creste nivelul serviciilor medicale, dar noi ne ocupam doar de calitatea actului medical. Pentru aspectul mentionat mai sus exista alte institutii la care pacientii pot sa apeleze oricand iar VoceaPacientului isi exprima dreptul de a nu posta aceste relatari.

- Am observat pe site-ul VoceaPacientului ca un aspect important, care diferentiaza site-ul de altele, este ca urmeaza sa transmiteti mai departe informatia primita de la pacient si sa solicitati „o reactie de la medic sau alte persoane ce pot sa ofere o schimbare in bine”. In ce sens considerati ca aceasta o sa ajute sistemul nostru medical?

- In primul rand ca si medic, dar si ca om, consider util ca atunci cand cineva isi exprima o opinie negativa la adresa mea, sa am dreptul la replica, sa pot sa ofer eventual reversul medaliei, punctul meu de vedere asupra situatiei respective. Un alt avantaj oferit este legat de perioada de timp de o saptamana in care relatarea respectiva nu este facuta publica si personalul medical contactat are posibilitatea sa conteste veridicitatea relatarii respective sau eventual sa rezolve eventualele neintelegeri inainte ca sa fie nevoie de un alt pas.

Pe de alta parte, chiar si atunci cand vorbim despre o problema reala, nu este bine ca aceasta sa stea cu lunile sau chiar cu anii fara un raspuns, asa cum se intampla de pilda pe site-ul asociatiei de pacienti amintita mai sus. Pot sa va exemplific din acest site mai multe postari care nu au beneficiat de o reactie pe o perioada de mai mult de un an. Alte postari contin reactii cel putin necorespunzatoare. Niciuna dintre postari nu avea o reactie din partea personalului medical inclus in reclamatie. Cele 5 postari selectate ca si exemplu au  fost vizualizate in total de 650 de ori si pot sa spun ca exista posibilitatea sa fi creat tot atatea impresii nefavorabile la adresa persoanelor respective.

- Ce se intampla insa daca medicul nu raspunde la solicitarea VoceaPacientului.ro?

- VoceaPacientului incearca pe cat posibil sa epuizeze toate caile de a lua legatura cu medicul in cauza: email, telefon fix si mobil, vizita la locul de munca. Incercam prin intermediul discutiilor avute, cat si prin intermediul dumneavoastra, al presei medicale, sa convingem medicii ca este spre interesul tuturor ca sa avem cadrul european de comunicare oferit de VoceaPacientului si sa convingem medicii ca, prin sustinerea demersului nostru, isi fac singuri un serviciu, diminuand importanta altor medii de comunicare neprofesioniste.

In cazul in care totusi nu reusim sa convingem partenerii nostri de discutie, politica site-ului prevede ca odata cu publicarea postarii la 7 zile de la primirea ei, sa fie adresata si o opinie a moderatorului VoceaPacientului. Este vorba despre o opinie impartiala ce analizeaza relatarea pacientului din trei puncte de vedere: clasificarea problemei respective, posibilele cauze ale problemei si posibila actiune pentru preintampinarea repetarii problemei. Pentru a vedea ce inseamna aceasta scurta analiza va invit sa vedeti un astfel de caz postat pe site.

VoceaPacientului este un site orientat catre actiune, catre imbunatatirea sistemului medical si de altfel pe langa filtrele legate de limbaj sau de caracterul strict medical al relatarii pacientului, mai avem un filtru de postare a relatarilor: cel al existentei unei propuneri concrete de amelioarea a situatiei negative relatate. Stimulam pacientul sa ne ofere sugestii asupra a ceea ce ar face mai mult, asupra a ceea ce ar incepe sa faca, asupra a ceea ce ar evita sa faca sau asupra a ceea ce ar face mai putin, daca ar ar avea capacitatea sa influenteze sistemul sanitar. Credem ca opinia pacientului e importanta, dar ca schimbarile reale in bine pot sa fie obtinute doar daca exista o cooperare pacient-medic mai constructiva decat pana acum.  De aceea va asteptam sa vizitati si sa sustineti demersul VoceaPacientului.ro

- Mai sunt si alte functii ale platformei VoceaPacientului.ro?

- VoceaPacientului mai ofera pacientilor si ‚pastile' de informatii medicale proaspete prin intermediul publicatiei 'TratamentNou' si sfaturi medicale generale scurte in cadrul prezentarilor „Medicul recomanda”. Nu in ultimul rand oferim calupuri de sondaje cu 5 intrebari, puse la dispozitia celor ce doresc sa afle gradul de satisfactie al pacientilor tratati sau nivelul informarii medicale in randul populatiei. Participarea la aceste sondaje ii recompenseaza pe pacienti cu beneficii materiale puse la dispozitia lor de catre companiile ce ofera sustinere financiara acestor sondaje.